Nasi Tomato untuk berbuka hari ke-14

Menu berbuka hari ke-14 - Acar timun, ayam masak merah & nasi tomato

Pejam celik..dah 14 kita berpuasa untuk tahun 2012 nih... Hari nih hari ke-2 berpuasa bersama bonda tanpa suami di sisi.. nih semua dugaan dan pengorbanan yg perlu kami hadapi.. Disebabkan kekangan kewangan dan masa yg singkat (suami kerja dalam masa yg sama belajar-pjj) jadi aku amik keputusan balik kg ngan Auni ja.. Janji Awe dapat jumpe Auni dan lepas sikit rindu dia pada cucu sorang ni.. hihi

Ok la, ikut tajuk nak cerita pasal menu berbuka puasa hari ini.. Oleh kerana dah lama mengidam nak makan nasi tomato buatan sendiri, hari nih berusaha sikit untuk merealisasikan impian itu.. Sebenarnya bukan susah pon buat nasi tomato, ayam masak merah dan acar timun nih tapi sebab kalo kat umah kami, suami berbuka ngan kuih jadinya nak makan nasi pon kena tunggu sahur la.. so amik kesempatan buat kat uma Awe je dulu.. nanti kalo abahnya request, bleh la buat kat sana plak :)

Resipi nasi tomato kali ni mudah aja sebab guna bahan yg ada je tapi alhamdulillah sedap :) Kalo nak resipi nasi tomato nih bleh rujuk sini eh.. lebih kurang ja cuma aku gune minyak biasa ngan butter, pastu gune puree tomato 2 sudu besar.. x gune pon sup tomato kimballs dan daun pandan.. lain kali bleh cuba resipi nih betol2 mesti lg sedap kan.. thx kjee sudi kongsi resipi..

Lauknya ayam masak merah sama acar timun pon ikut resipi sendiri sebabnya dah kalut dan guna apa yang ada saje di rumah..hehe..syukurlah dapat gak merasa walaupon simple aje masakannya..oleh kerana masak nasi hari nih..pergilah terjah Bazar Ramadhan kat Telok Mas..terkejut betol ngan harga makanan dia..bayangkan eh, murtabak rm3-4 sebiji (2x ganda harga kat Penang), pastuh kuih mcm biasa la 5biji RM2. Air pulak x jual seringgit nih.. paling kecik rm2..sebungkus rm5 pon ada jual..mak aih..x p dah bazar Ramadhan ni..gerun~

ok la nak upload skit gambar menu berbuka puasa hari ini.. Td pon Pak Teh (jiran sebelah) bagi kuew teow goreng, tapi xdan rasa lg sbb nampak merah menyala..macam pedas aje..haha..
Kuih-muih yang di beli di Bazar Ramadhan Telok Mas, Melaka

Esok nak plan g umah makcik Kiah tukang urut nak urut kaki sama check perut :) Makcik Kiah ni bidan lama so dia mmg arif la kalo2 kedudukan baby baik or sebaliknya..Pastu nak ke pasar lak..bestnya kalo dapat stay kat Melaka labih lama..tapi itu lah, tanggungjawab kena pikul sama rata..kalo lebih lama kat sini, apa halnya suami di sana..kesian kat dia sama..walaupon mak pon macam tak larat aje nak buat kerja2 yg banyak kat rumah nih.. dengan nak jahit langsir untuk raya + adik nak bertunang & kawen nanti, nak kacau wajik la, nak masak untuk berbuka la, nak kemas umah la.. alahai.. dah la anak dia 2 org aje lak tuh.. hmm.. kalo aku ada nih boleh la tolong2 masak dan jahit tepi langsir2 tuh.. pelahan-lahan la mak eh.. adik aku mcm biasa la sibuk ngan kerja sekolah dia, tuisyen lg.. mcm hari nih sampai pening2 kepala x cukup rehat..kesian..

Banyak lak celoteh hari nih..dah macam diari la pulak..kalo korang ada apa2 yang nak kongsikan bersama boleh la komen kat bwh tuh yek.. hehe~ aku x la pandai sgt bab masak ni tapi perinsip aku, selagi x cuba mmg x tahu.. xpe la x berjaya buat pertama kali, janji dah cuba dan perbaiki lagi.. owh kawan aku Zila ada buat kelas make up..rasa nak sgt pergi tapi tak tahu la masa yg suntuk nih mampu dibahagikan ke tidak..Zila, nanti aku bincang sama en suami dulu :)

ok la..jumpa lagi..




No comments :

Post a Comment

Sponsered

kunjungi kami di laman facebook!

Reply via FB

Author

My photo

Seorang isteri kepada Fazlie Ab Aziz. Ibu kepada tiga orang puteri. Bekerja makan gaji untuk membantu suami meningkatkan ekonomi keluarga. Mengalu-alukan pengedar baru. mengajak semua umat manusia mengamalkan sunnah. Jom jadikan sunnah satu amalan. Di dalam Sunnah ada kejayaan.